Pirográfia, faégetés

Pirográfia, tűzfestés: Újjászületés

Az Újjászületés című pirográfia bemutatása

A szimbólumok világa, a rejtett jelentéstartalom mindig is az érdeklődésem középpontjában állt. A felkérésre készített pirográfiákon túl határozott törekvésem olyan pirográf képek készítése, amelyek elgondolkodtatóak, tartalommal bírnak. Természetesen szigorúan művészeti szempontból értsétek a gondolataimat, hiszen egy fotó alapján készült pirográf kép is ámulatba ejtő és elvitathatatlanul impresszív. Pont ugyanolyan lelkesedéssel és odaadással készítem el, mint a saját tervek alapján létrejött képeimet.

Abban is biztos vagyok, hogy a jövőben egyszer majd a művészeti ágak közé fogják sorolni a pirográfiát is. De nyilvánvaló, hogy ez csak akkor fog bekövetkezni, amikor egyre többen saját önkifejezési eszközükként, nem pedig kizárólag reprodukciós technikaként fogják használni a pirográfiát.

Mi motiválta az Újjászületés pirográfia megalkotását?

Elsősorban nem a fentiek miatt, hanem saját belső késztetésem hatására igyekszem a tűzgrafikát saját mondanivalóm, gondolataim, nézeteim, világképem bemutatására használni. Ennek legfontosabb alapja, hogy saját ötlet alapján saját vázlatokból, rajzokból dolgozom ki egy-egy művészi témájú képemet.

Higgyétek el, egy alkotónak sincs annál nagyobb katarzis, mint amikor egy olyan alkotást hoz létre, mely azelőtt még soha sem létezett. Ez a legnagyobb varázslat, és egyben ajándék, hogy az ember képes újat alkotni, a szó átvitt értelmében teremteni.

Fent leírtak hatására égettem fába az „Újjászületés” című képem is, mely tulajdonképpen szimbólikus elemek mentén vezeti végig gondolatainkat az élet-halál, újjászületés témakörén. Ez a tűzgrafikám sem egy „egyszerű” kép.

pirográfia, faégetés, fába égetett kép
Újjászületés – szabadkézi tűzgrafika nyírfán,
22 x 29 cm
© Szerzői és minden jog fenntartva

Első pillantásra az Újjászületés pirográfia egy hollót ábrázol, mely egy fa ágán ül, némi virágdíszítéssel. De korántsem erről mesél ez a pirográfia. Talán úgy vélheti a szemlélő, hogy a holló miatt a halált jeleníti meg. Azonban azt, hogy ez a kép miért szól valójában az életről, akkor fogjuk megérteni, ha egyenként megvizsgáljuk a kép alkotóelemeinek szimbólikus jelentését.

  • holló: a bölcsesség, a halál, a misztikum szimbóluma. Lélekvivő madár, amely a két világ – az élők és a holtak világa – között képes haladni.
  • a korhadt fa: az elmúlást jelképezi, míg fel nem fedezed a rajta nyíló cseresznyevirágokat.
  • a kiszáradtnak tűnő fa ágain megjelenő cseresznyevirágok: a cseresznyevirág az élet szépségét és rövidségét, a tavaszt és egyben valami új kezdetét jelenti.
  • az óra: itt, ha jól megnézed, a végtelen időt láthatod rajta. Ezzel szimbolizáltam az örökkévalóságot.
  • a lótuszvirágok:  a lótuszvirág az újjászületés szimbóluma, a szellem növekedését és megtisztulását, egyben a hitet is jelképezi.

A tartalmi jelentésen túl az érdekessége ennek a képnek, hogy a megalkotás során itt is ötvöztem a tűzgrafikát és a tűzfestést, azaz pákával és hőlégfúvóval dolgoztam. Misztikus, sejtelmes hátteret szerettem volna elérni, ehhez pedig kitűnő választás a hőlégfúvó. A pirográfiában nemcsak a technikai bravúrok, hanem maga a választott alapanyag is nagyon sokat hozzá tud adni egy-egy témához. Ezt a képet nyírfára készítettem, mert tisztában voltam vele, hogy a nyírfa – ellentétben a hárs- vagy juharfával – gyönyörű mély vörösesbarna színekben pompázik a felületkezelés (legyen az akár lakk, akár olaj) után. Nekem pedig pont erre a színhatásra volt szükségem az elképzelt végeredmény eléréséhez.

Ebben a rövid videóban betekintést nyújtok az elkészítés folyamatába.:

További tartalmakkal rendszeresen jelentkezem Facebook oldalamon. Várlak ott is szeretettel.

Pirográf képeimet a Galéria menüpontnál tudod megtekinteni.

Ha egyedi tűzgrafikát, pirográf portrét szeretnél, vagy esetleg érdekel egy már korábban elkészített pirográfia, keress bátran: Kapcsolat.